Beskrivelse
INDHOLD: Bogens mål og perspektiv. – Udgangspunkter. – Fagdidaktik: En bro mellem faget og pædagogikken. – Fagdidaktikkens spørgsmål: Hvad? Hvorfor? Hvordan? – Hvorfor er fagdidaktik vigtig? – Naturfag og naturvidenskab. – Dannelse og almendannelse. – Konstruktivisme: Et syn på kundskab og læring. – Naturvidenskab som kulturarv. – Loe, teorier og den slags. – Naturfag i skolen, hvor står vi? – Naturfaglig analfabetisme, et tegn i tiden? – Hvorfor skal alle lære naturfag? – Naturvidenskab, hvad er det? – Videnskabskritikken: Krig mod videnskaben? – Børn møder videnskaben: Indlæringspsykologien. – Videnskaben idealer, forbillede eller problem? – Ungdomskulturen: Elevernes erfaringer, holdninger og interesser. – Naturfag i skolen, nogle udviklingstræk. – Referencer. – Register.