Beskrivelse
INDHOLD: Skælud-projektets forudsætninger. – Institutioner og – normer. – Skældud-projektet. – Formål og erkendelsesinteresse. – De syv små dværge. Udviklingsprojektet. – Indhold og iagttagelser. – Metoder. – Børneinterview. – Vokseninterview. – Dagbog. – Da skældud blev offentlig. – Relationerne. – Personalesamarbejde. – Konklusion. – Forandringsprocesserne. – En konflikt hele vejen rundt. – Kommentarer til forløbet. – Kulhusfærgen. – Om sanktioner og skældud. – Hvad er skældud? – Fysiske og psykiske sanktioner. – Skældud – pryglenes afløser? – Former for psykiske opdragelsessanktioner. – Skældud som psykisk opdragelsesaktion og som reaktion. – Global og specifik skældud. – Uretfærdig og fortjent skældud. – Skældud og andre typer voksenadfærd. – Hvor meget skældes der ud? – Grib Sø – historien om voldsomme Willy. – Hvad skælder de voksne ud over og hvorfor? – Når målet flyttes. – Hvilke børn skældes mest ud? – På skovtur. – Børns oplevelse af skældud. – Hvorfor tror børn, voksne skælder ud? – Vuggestuebørns og børnehavnbørns reaktion på skældud. – Skældud i hjemmet. – Hvad lærer man af skældud? – Endu en skovtur. – Skældud og livskræfterne. – Psykiske virkninger af skældud. – De voksnes oplevelse af skældud og børnenes retsstilling. – Drengediplom. – Skælde ud – det gør man da ikke. – Samtaler med voksne. – Nørholm Skole. – Gadepædagogik. – Den frie skole ved Næstved. – Børnehuset i Viborg. – Bakkens glæde. – Den sjællandske skole. – Dennorske børnehave.Hvad går ind, når skældud går ud? – Fra bedømmelsespædagogik til anerkendelseskultur. – Litteratur.- Uindbundet. – 258 sier. – Pænt eksemplar.