Beskrivelse
INDHOLD: Hvorfor arbejder med fagets historie? – Bogens opbygning og indhold. – Et fag bliver til, danskfaget fra 1900 til 1958. – Danskfaget i de første tiår af 1900-tallet. – Reformpædagogik og danskundervisning. – Vanløseforsøgene og danskfaget. – Indiviuel undervisning på La Courvejens Skole. – Litteraturundervisningen i 1920rne og 1930rne. Ildsjæle og debattører. – Vilhelm Andersen. – Hans L. Hansen. – Georg Christensen. – Andre synspunkter. – Skolebogsbetæningen og læsebøgernes indhold. – Sprog og læse-undervisning, tradition og fornyelse. – Fra 1937 til 1945. -1937-loven og det supplerende formål. – Den Røde Betænkning og Den Praktiske Mellemskole set i relation til danskfaget. – Hovedpunkter i 1940-vejledningen. – Mellemskolens mest fordringsfulde fag. – Dora Sandal og arbejdet med det mundtlige sporg. – Efterkrigstid og forberedelser til en ny skolelov. – Litteraturundervisning i 1950erne. – Danskfagets åbning. Danskfaget fra 1958 til 1976. – En ny skolelov og et nyt danskfag. – Danskfaget og Den Blå Betænkning. – Undervisning i litteratur og andre teksttyper. – Sven Møller Kristensen. – Poetisk leg og fortolkning af lyrik. – Børne- og ungdomslitteraturen i danskundervisningen. – Sprog, skriftlig dansk og kommunikation. – På vej mod en udelt skole. – Et fag i opbrud, danskfaget fra 1976 til 1995. – Prøveformer. – Kritiske røster, kritisk fagdidaktik. – Utopien om et andet danskfag. – Erfaringspædagogik. – Overvejelser over tendenser i faget. – Kritik og debat om fremtidens danskundervisning. – På overgangen til en læseplan. – Erfaringspædagogik, faglighed og tværfaglighed. – Den historiske læsning. – Danskfagets åbning. – Dansk 84, en revision med politisk sigte. – Kundskaber, værdier og kvalitet. – En ny folkeskolelov og Dansk 95. – Læseplanens krav og vejledningens visioner. – Et fag ved tærsklen til et nyt århundrede.Litteraturliste. – Centrale love og bekendtgørelser. – Tekster og illustrationer. – Indeks.