Beskrivelse
INDHOLD: Hvordan Bloksbjerg blev forvandlet fra fantasi til virkelighed. – Sæterpigens møde med den forkerte præst. – Øjenvidneskildring fra Bloksbjerg. – Bloksbjerg bliver jura og teologi. – Fra den lyse middeladler til 1500-tallets mørke. – Reformationen og den katolske heksetro. – Om vejen til katastrofen. – Gertuds bekendelser og de første processer. – Den onde præst i Forsåker. – Visse borgere hæves over enhver mistanke. – En midaldrende , gift kvinde med et godt ry . – Om Djævelens nederlag i Stockholm og en historieforfalsket helt. – I Västmannland hindrede en biskop egenhændigt hele balladen. – Stockholm 1675. Scenen for den lille mytoman fra Gävle. – Nogle særlige specialiteter blandt vidnende børn. – Myten om Urban Hjärnes heltegerninger. – Hvorfor øvrigheden ikke gik så meget op i hekseprocesser. – Adelens og kongemagtens vigtigere anliggender. – 1600 – og 1700-tallets massakre på sexualforbrydere. – 700 mænd brændt på bålet for omgang med dyr. – Homosexuelle gik fri … eller fandtes ikke ! – Flest kvinder blev henrettet for barnemord. – Heksene i Danmark, Norge, Finland, Estland og Island. – Danske hekse lærte aldrig rigtigt at flyve. – I Norge var heksene nærmest politisk korrekte. – I Finland var kvindelige hekse en protestantisk nyhed. – I Estland var heksen snarere varulv end flyvedygtig. – På Island var heksene mænd. – Det direkte blodspor fra “Heksehammeren” til herredsfoged Psilander. – En måske uretfærdig betragtning om reformatoren Martin Luther. – Heksejægeren Christian IV. – Bødlen og bedrageren Mester Håkan. – Herredsfoged Psilanders farlige idealisme. – Den gode inkvisition, der troede mere på retssikkerhed end hekse. – Heksenes advokat, der reddede mindst 5.000 menneskeliv. – Skuespillet, der skabte 6.000 nye hekse. – Inkvisitor Salazars redningsekspedition. – Rettergangen i “La Supreme”. – Bloksbjerg, heksepanik og barnevidner i vor egen tid. – Efterskrift. – Kilder