Linn, Susan.

Forbrugerbørn. Varernes erobring af barndommen.

Bog

DKK 125,00

Psykolog og forfatter Susan Linn tager læseren med på en foruroligende rejse gennem den moderne barndom, hvor barnet helt ned til babyalderen i stigende grad bliver betragtet og behandlet som forbruger. Multinationale virksomheder, der producerer mad, læskedrikke, legetøj, computerspil, mobiltelefoner etc. betragter børn som en stor købekraft, der er mere påvirkelige end teenagere, sog som har større indflydelse på forældrenes og hjemmets køb. Ved at kombinere eksempler på markedsføring mod børn med teorier om identitetsdannelse, marketingsstrategier fra virksomheder og dene seneste forskning på området, viser forfatteren, hvordan reklamekonsulenter med øget salg for øje udnytter børn og unges særlige psykiske og mentale sårbarhed på forskellige udviklingstrin. Herunder også deres sociale, kognitive, følelsesmæssige og fysiske udvikling. – Bogen henvender sig bredt til forældre, skolelærere, pædagoger og andre, der omgås børn og unge.

- Oversat fra engelsk af Henrik Mossin.

Informations Forlag, 2006.

På lager

Beskrivelse

INDHOLD: Markedsføringens malstrøm. – Notater fra undergrunden. Halvandet døgn på en konference om markedsføring. – En forbruger i familien. Plageriet som faktor og andre mareridt. – Varmemærkede babyer. Fra vugge til forbrug. – Truede arter. Leg og kreativitet. – Elever til salg. Hvem tjener på markedsføringen i skolerne? – I tykt og tyndt. Det vægtige problem, når det gælder markedsføring af fødevarer. – Fredsbevarende Battle Stations og Smackdown. Børn og vold. – Fra Barbie og Ken til Britney, Bratz og hinsides. – Markedsføring, medier og første tillæg til den amerikanske forfatning. Hvad er bedst for børnene? – Er rygning på retur? Eller er børnene bare “gået over til” øl og sodavand med alkohol? Hvordan man gør børn afhængige af alkohol og tobak. – Hvis værdierne er på vores side, hvad er der så den anden side? Markedsføringens lære for livet. – Hvordan får vi sat en stopper for markedsføringensmalstrømmen? Du er ikke alene. – Noter. – Udvalgte kilder, foreninger og bevægelser i USA. – Appendix.- Uindbundet. – 296 sider. – Pænt eksemplar.