Beskrivelse
INDHOLD: Forandringer. – Mod på livet. – Børnefamilierne, hvorfor har det tit så svært? – Tid til børn. – Inddragelse. – Det er målene, der tæller. – Ambitioner. – Ej blot til lyst, bileder fra børns idrætsliv. – Opdragelse og idræt. – Normer og værdier. – Forholdet mellem børn og lærere. – Godt nok? – Menneske og natur, menneskenatur. – Det er min egen skyld. – Så er du sød. – Skyld. – Det er min egen skyld. – Opdragelsen og dens skadevirkninger. – Tilpasning. – Jeg er ikke en fleste. – Pædagogik og forebyggelse. – Pengen eller livet. – Om racisme eller hvad der kan se, hvis mennesker reduceres til råstof. – Autoritær opdragelse og et alternativ.- Læring og belæring. – Om alternativ læring og dens betydning for deltagerne. – Skabere eller brugere. – Ansvar. – Brugerne. – Børn og tv. – Demokrati. – Rostbøf. – Viljen til demokrati og afdemokratiseringen. – Pligter, lyst og forpligtethed. – Snillisme. – Register.