Beskrivelse
INDHOLD: Hvorfor arbejde med fagets historie? Metodeproblemer. – Teoretisk baggrund. Bogens opbygning og indhold. – ET FAG BLIVER TIL: Danskfaget i de første tiår af 1900-tallet. – Det individuelle og det fælles. – Dannelse og opdragelse. – Dansk i folkeskolen – Det Sthyrske Cirkulære. – Den nye mellemskole. – “Den daglige Undedrvisnings Form” – Andre røster. – REFORMPÆDAGOGIK OG DANSKUNDERVISNING: Vanløseforsøgene og danskfaget. – Individuel undervisning på La Courvejens Skole. – LITTERATURUNDERVISNINGEN I 1920RNE OG 1930RNE: Ildsjæle og debattører. – Vilhelm Andernsen. – Hans I Hansen. – Georg Christensen. – Andre synspunkter. – Skolebogsbetænknnigen og læsebøgernes indhold. – SPROG- OG LÆSEUNDERVISNING – TRADITION OG FORNYELSE: Praksis, set gennem et lærebogssystem. – Dora Sandal og den frie stileskrivning. – Fra 1900 til 1937 – opsamling. – FRA 1937 TIL 1945: 1937-loven og det suppl. formål. “Den Røde Betænktning” og Den Praktiske Mellemskole set i relation til danskfaget. – Krigen. Stilstand og værdidebat. – Hovedpunkter i 1941-vejledningen. – Mellemskolens mest fordringsfulde fag. – Debatten mellem Aage Salling og A. Noesgaard. – Dora Sandal og arbejdet med det mundtlige sprog. – EFTERKRIGSTID OG FORBEREDELSER TIL EN NY SKOLELOV: Emdrupplanen. – Indtryk fra Emdrupborg Forsøgsskole. – Litteraturundervisning i 1950erne. – Den kulørte debat. – Elev i en efterkrigstid. – DANSKFAGETS ÅBNING. DANSKFAGET FRA 1958 TIL 1976: En ny skolelov og et nyt danskfag. – Danskfaget og Den Blå Betænkning. – UNDERVISNING I LITTERATUR OG ANDRE TEKSTTYPER: Sven Møller Kristensen. – Frederik Nielsen og bogen “Digter og læser”. – Litteratur og sproglig forståelse. – REdskabernes dæmoni. – Kritik af litteraturundervisningen. – Poetisk leg og fortolkning af lyrik. – Børne- og ungdomslitteratur i undervisningen. – Er dansk blevet mange ting? – SKRIFTLIG DANSK OG KOMMUNIKATION: Skriftlig fremstiliing. – PÅ VEJ MOD EN UDELT SKOLE: To forsøg og to forskellige holdninger. – Hver skole sit kursussted. – Tradition og fornyelse i hverdagen. – DANSK 76 I ET FAGKRITISK LYS: Kvalifikation og skolelovsforhandlinger. – Læseplanen for dansk. – Prøveformer. – Kritiske røster, kritisk fagdidaktik. – Utopien om et andet danskfag. – Sprogskoling. – Erfaringspædagogik. – Indoktrinering? – Overvejelser over og tendenser i faget. – Videnskabsfaget og litteraturundervisningen. – Hvad med folkeskolens litteraturundervisning? – Skriftlig dansk. – Skolestart, læsning og socialisering. – På overgangen til en ny læseplan. – Dansklærerne og danskfaget. Diskussioner og undersøgelse. – Den historiske læsning. – Danskfagets åbning. – DANSK 84: Baggrunden for en ny læseplan for dansk. – Dansk 84. – Accet og kritik. – Liv i litteraturarbejdet. – Liv i sproget? – Medierne i danskundervisningen? – Læsning, et omstridt emne. – Grundlæggende kundskaber og almene værdier. – Kvalitetsdebatten. – EN NY FOLKESKOLELOV OG DANSK 95: Fagmål og dannelse. – Læseplanens krav og vejledningens visioner. -Et fag ved tærsklen til et nyt århundrede. – Dannelsesformer i danskfaget i det 20. årh. – Sprog og skriftlig dansk. – Et danskfag i en gennemstyret skole. – Litteratur og undervisningsmidler. – Centrale love og bekendtgørelser. – Tekster og illustrationer. – Indeks.