Beskrivelse
INDHOLD: OPDRAGELSE ER DET GODE EKSEMPEL OG KÆRLIGHED – INTET ANDET: Det gode eksempel og kærlighed: Nødvendigt, men ikke nok. – Børn bliver mere og mere vanskelige? – Problembørn. Konkrete eksempler med børn mellem 8 måneder og 8 år. – Det vigtigste i hovedtræk. – HVILKE REGLER SKAL MIT BARN LÆRE?: Hvilke regler i hvilken alder? – Spædbanrsalder. Det første år. – Småbørnsalder. Det andet og tredje år. – Børnehavealder. Det tredje til det sjette år. – Skolelader. Fra syvende år. – Hvilke regler skal vi vælge? – Hvad bliver vi styret af? – Hvilke problemer vil vi gerne undgå? – Det vigtigste i hovedtræk. – BALLADE HVER ENESTE DAG. kAMPEN FOR OPMÆRKSOMHED: Gode grunde til provokerende adfærd – en ond cirkel. – Konkrete eksempler. – Effektive modforanstaltninger. – Ikke belønne rimelig adfærd. – Lytte til banret. – Sende jeg-budskaber. – Give barnet mere ansvar. – Indføre faste ritualer. – Bruge tid til opmærksomhed. – HVAD ER DET DOG, VI GØR FORKERT?: Forældre reagerer ular og usikkert. – Komme med beberejdelser. – Hvorfor-spørgsmål. – Tigge og bede. – Krav uden følger. – Hvis – så? Advarsler uden følger. – Ignorere. – Skæbnesvangert, Forældre reagerer fjendtligt. – Anklager og skældud. – Trusler og straffe. – Fysisk vold. – HVORDAN BØRN KANLÆRE REGLER. EN FORÆLDREPLAN FOR AT SÆTTE GRÆNSER: Forudsætning: Læg mærke til det gode. – Give mod. – Nævne det gode ved navn. – Første skridt. Tale i et klart sprog. – Give klare anvisninger. – KOntrollere stemme og kropssporg. – Bruge hak-i-pladen -teknikken. – Andet skridt. Gå fra ord til handling. – Lære af logiske følger. – Pausetid. – Først arbejde, så fornøjelse. – Tredje skridt. At lave en kontrakt. – Enplan til at føre kontrol med sig selv. – En kontrakt mellem forældre og barn. – HVAD VI ELLERS KAN GØRE. KREATIVE PROBLEMLØSNINGER: Anerkende barnlige løsninger. – Overraske barnet. – Åbne en ny skueplads. – Fortælle historier. – Slutord. – Litteratur.